maandag 16 maart 2009

ding 19

Zo, ik stort me weer op mijn 23dingencursus. Ding 19 : social networking. En wat blijkt: daar hoort Hyves ook onder. Maar dat hoort toch ook onder web 2.0 ding 17?
Afijn, ik haal alles door elkaar maar dat klopt natuurlijk ook wel. Al die 23 dingen zijn vormen van communicatie en uitwisselingen van interesses op allerlei vlak, of dat nu op het persoonlijke of op een professionele vlak ligt. Dus, met andere woorden, ik heb het allemaal steeds beter door... De hele cursus leert je dat er wel 23(00) manieren zijn om je 1 ding duidelijk te maken dat je op alle mogelijke manieren via het web kunt communiceren. Maar daar ga ik nu niet verder op door want dan loop ik vooruit op mijn eindconclusie.
Ik denk dat de grootste opgaaf van deze cursus is dat je moet uitvogelen wat je nu echt bruikbare vormen vind. Ik heb vandaag mijn hyves weer geopend (want daar vergeet ik nogal eens naar om te kijken) en daar zag ik dat er weer iemand mijn vriendje wil worden. Het was echter geen persoon maar een project 'Kunst van Lezen'. Daar is een collega van me op gezet en zij wil mij op de hoogte houden van wat er zoal rondom dit project afspeelt. Daarnaast laat mijn nichtje een foto van haar baby zien en lees ik allemaal prietpraat van mijn andere hyves-vriendjes.
En dat illustreert wat ik bedoel: Hyves is voor popie-jopie praatjes; beetje oppervlakkige prietpraat juist omdat iedereen dat mee kan lezen. Groupwise gebruik ik voor mijn werkcontacten en dat zou je misschien wel kunnen verfijnen door voor het maken van afspraken met je projectteam bijvoorbeeld wiki te gebruiken.
Ik heb mezelf nu de opdracht gegeven om als slotbericht een soort schema te maken wat ik nu echt bruikbaar vind voor het bibliotheekwerk en wat ik prive interessant vind. Er zal een strenge selectie plaatsvinden, juist omdat ik denk dat je beter 5 dingen echt goed invoert en toevoegt in je dagelijks leven dan 48 dingen waarvan je al weet dat je daar toch nooit de tijd (en energie) voor op kunt brengen om het bij te houden.

1 opmerking:

  1. Hoi Luctart. Mee eens. je zult van te voren goed moeten weten welk communicatiemiddel je inzet voor wel doel. De mogelijkheden zijn enorm en je kunt inderdaad niet overal aan meedoen. Goed idee dus om straks een selectie te maken.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen