vrijdag 20 maart 2009

ding 21 Aquabrowser


Kijk, dat vind ik nou een super ding: die aquabrowser! Heerlijk, alle informatie bij elkaar. Ik heb hem al heel veel gebruikt voor de Aladin beantwoording. Je kunt de vrager direct goede en betrouwbare websites geven en een boek over dat onderwerp aanraden. Nu gebruiken we deze ook bij de BibliOosterschelde. Prima..Maar wel ergerlijk dat ze de Aladin-antwoorden onder de vlag van Davindi kennisnet hebben geplaatst.
Die discoveries erbij, zoals bij OBA vind ik ook geweldig. Ik zou het alleen als een prive toevoeging willen zien. Het wordt zo'n rommeltje als iedereen er maar zijn eigen tags aan toevoegt. Zo krijgt het onderwerp vulkanen als tags o.a. mee: 'volcanoes' en 'werkstuk'. Dat vind ik dus niks. Die aquabrowser geeft al rubrieken aan, ze geven ook spellingsvarianten en dat zijn ook een soort tags, ze geven de verschillende informatiebronnen aan. Tags toevoegen door de gebruiker zijn juist overbodig geworden door die aquabrowser.
Nee, ik vind die discoveries ideaal om prive-redenen. Je hebt een mooi boek gelezen en je voegt dat snel aan je lijst toe, geeft het een korte recensie en een stel sterren en je drukt op de knop 'opslaan'. Persoonlijk vind ik dat handiger dan zo'n library-thing. Dat komt natuurlijk omdat je als I&A-er een innige relatie hebt met de bibliotheekcatalogus. Maar goed : op die manier kun je je klanten toch ook aan je bibliotheek binden want als je dan toch je boeken via de catalogus opzoekt en reserveert, dan kun je in diezelfde website mooi je boekenlijst bijhouden. En zo zijn er inderdaad veel meer leuke dingen te regelen voor je klanten. Zo laat ik me nu informeren via mijn rssfeed wat de nieuwste aanwinsten van de OBA zijn.

1 opmerking:

  1. Ken je ook zoeken.bibliotheek.be? Is ook een mooi voorbeeld van hoe librarything en last.fm in de aquabrowser geintegreerd zijn.
    My discoveries ben ik ook voor. Hoop dat dat ook snel mogelijk is voor onze nieuwe catalogus.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen