zondag 29 maart 2009

ding 22 Bibliotheek 2.0

In eerste instantie werd ik er wat lacherig van. De filmpjes leken wel spirituele seances. Moest ik nu in hogere sferen raken? Men moet niet overdrijven !
Daarbij: ik heb dat helemaal niet nodig want ik ben al super enthousiast over mijn werk. Ik vind het hardstikke leuk om, samen met mijn collega's, initiatieven te ontwikkelen om de bibliotheek van haar stoffige imago te ontdoen. Wij, in Goes, zijn allemaal middelbaar maar dat wil absoluut niet zegen dat we daardoor conservatief ingesteld zijn. Natuurlijk hebben we weleens bedenkingen tegen bepaalde vernieuwingen maar dat kunnen we dan goed beargumenteren. Zo ben ik ook zelf een sterk voorstander van het menselijke contact. Daar wil het nog weleens aan ontbreken met al die geautomatiseerde handelingen zoals de self-service balies. Zo ben ik coordinator van een voorleesproject voor peuters waarbij in de gemeente Goes 35 vrijwilligers (samen met de voorlezers in . en Z.Beveland zijn dat er 80) bij betrokken zijn.
Bij de balie worden de prentenboeken die ze uitgezocht hebben, aan hen uitgeleend i.p.v. aan de servicebalies omdat wij op die manier er een persoonlijk praatje kunnen vast knopen.
Aan de andere kant ben ik me bewust dat die geautomatiseerde handelingen niet tegen te houden zijn.
Het leukste aspect van mijn werk is dat ik er mijn eigen persoonlijke inbreng aan kan toevoegen. Natuurlijk hoor ik een professionele instelling ten toon te spreiden maar er is ruimte genoeg om er ook iets eigens in aan te brengen. Dat geldt ook naar de collega's toe: ik ben me bewust dat het om betaald werk gaat maar het intermenselijke is voor mij ontzettend belangrijk. En als je dan zo'n sfeertje krijgt dat we er met z'n allen tegen aan gaan dan ben je super goed bezig !
Helaas worden we soms wat afgeremd doordat het ook allemaal in organisatorische vakjes gestopt hoort te worden maar dan zijn wij op een zeer gezonde manier wat eigenzinnig.
Maar goed: ik moet dat ook in grotere verbanden voor elkaar weten te krijgen.
Ik heb me dus aangemeld bij < bibliotheek20.ning.com > en ik heb al gelijk een discussie gestart.

3 opmerkingen:

  1. Letta,

    Het persoonlijke mag niet uit het oog verloren worden, en ik weet zeker dat dat door heel veel mensen gewaardeerd wordt. Ik juich jou pleidooi voor het menselijk contact dan ook van harte toe

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Letta,
    Menselijk contact blijft het leukste van ons inlichtingenwerk, dat ben ik helemaal met je eens.
    Maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
    Door RFID bijvoorbeeld hebben we juist méér tijd voor persoonlijk contact.
    Weet je nog hoe lang de rijen vroeger waren bij de uitleenbalie, er was amper tijd om de mensen aan kijken tijdens het scannen van de boeken, laat staan een praatje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Joke, dat vind ik ook. Maar het is om te benadrukken dat je zelfs je sociale netwerken via je pc thuis kunt regelen. En ga je dan op pad en je komt in de bieb, dan gaat ook alles weer met betaalautomaten en RFID. Je krijgt dus alleen de mensen die al sociaal-vaardig zijn aan je balie en/of die durven toe te geven dat ze er zelf niet uitkomen. Ik chargeer natuurlijk enorm, dat begrijp je wel.

    BeantwoordenVerwijderen